Kemian opetuksen lähtökohdat
Peruskoulun kemian opetuksen lähtökohtana on valtakunnallinen (http://oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus) ja koulukohtainen opetussuunnitelma.Kemian opetuksen tavoitteena on
- kannustaa ja innostaa kemian opiskeluun
- ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
- ohjata oppilasta luonnontieteille ominaiseen ajatteluun, tiedonhankintaan, ideointiin, vuorovaikutukseen sekä tiedon luotettavuuden ja merkityksen arviointiin eri tilanteissa.
Kemian keskeisimmät sisällöt - lukuvuosi 2016 - 2017
7. lk kemia
- työturvallisuus ja varoitusmerkit
- kokeellinen työskentely
- atomi
- alkuaine, tärkeimmät kemialliset merkit
- yhdiste
- vesi, veden kierto, veden erityisominaisuudet
- seos ja puhdas aine
- erilaisia erotusmenetelmiä
- kemiallinen reaktio
- kemiallisen reaktion nopeus
- palaminen - palamisreaktio ja paloturvallisuus
- atomi, alkuaine, yhdiste
- jaksollinen järjestelmä
- ioniyhdiste
- molekyyliyhdiste
- happamuus - emäksisyys, pH ja indikaattori, sekä happamuuteen liittyviä ilmiöitä
- neutralointi
- metallien kemiaa
- hiili, hiilen alkuainemuodot, hiili orgaanisissa yhdisteissä, yhteyttämisen merkitys
- hiilivedyt, nimeäminen ja käyttö
- alkoholit, nimeäminen ja käyttö
- karboksyylihapot, nimeäminen ja käyttö, esiintyminen luonnossa
- ravintoaineet, energiaravintoaineet ja suojaravintoaineet
- hiilihydraatit
- valkuaisaineet
- rasvat
- eri tuotteiden elinkaari (esimerkiksi paperit, muovit, pesuaineet, kosmetiikka, tekstiilit, lasi, keramiikka)