Kemia



Kemian opetuksen lähtökohdat

Peruskoulun kemian opetuksen lähtökohtana on valtakunnallinen (http://oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus) ja koulukohtainen opetussuunnitelma.

Kemian opetuksen tavoitteena on
  • kannustaa ja innostaa kemian opiskeluun
  • ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
  • ohjata oppilasta luonnontieteille ominaiseen ajatteluun, tiedonhankintaan, ideointiin, vuorovaikutukseen sekä tiedon luotettavuuden ja merkityksen arviointiin eri tilanteissa.

Kemian keskeisimmät sisällöt - lukuvuosi 2016 - 2017

7. lk  kemia
  • työturvallisuus ja varoitusmerkit
  • kokeellinen työskentely
  • atomi
  • alkuaine, tärkeimmät kemialliset merkit
  • yhdiste
  • vesi, veden kierto, veden erityisominaisuudet
  • seos ja puhdas aine
  • erilaisia erotusmenetelmiä
  • kemiallinen reaktio
  • kemiallisen reaktion nopeus
  • palaminen - palamisreaktio ja paloturvallisuus
8. lk  kemia
  • atomi, alkuaine, yhdiste
  • jaksollinen järjestelmä
  • ioniyhdiste
  • molekyyliyhdiste
  • happamuus - emäksisyys, pH ja indikaattori, sekä happamuuteen liittyviä ilmiöitä
  • neutralointi
  • metallien kemiaa
  • hiili, hiilen alkuainemuodot, hiili orgaanisissa yhdisteissä, yhteyttämisen merkitys
  • hiilivedyt, nimeäminen ja käyttö
  • alkoholit, nimeäminen ja käyttö
  • karboksyylihapot, nimeäminen ja käyttö, esiintyminen luonnossa
  • ravintoaineet, energiaravintoaineet ja suojaravintoaineet
  • hiilihydraatit
  • valkuaisaineet
  • rasvat
  • eri tuotteiden elinkaari (esimerkiksi paperit, muovit, pesuaineet, kosmetiikka, tekstiilit, lasi, keramiikka)